Isnin, 7 September 2015

Mengandung Songsang, Beraninya Buat Keputusan Ini!

Post sebelum ini kak za cerita mengenai keadaan bayi yang berada dalam kedudukan songsang. Masa mengandung minggu ke 36, doktor bagi tiga pilihan dan kami belum berani buat keputusan sebelum berbincang dengan orang tua.

Jadi balik dari hospital,kak za dan suami hubungi ibu masing-masing minta nasihat. Tapi dua-dua macam tak berani nak bagi kata putus, suruh kami suami isteri ambil keputusan mana yang baik. Ummi kak za cerita mengenai kakak kak za, iaitu Kak Na yang bersalin anak pertama pun songsang. Dia bersalin normal dan yang kelakarnya, dalam ambulan lagi dah nampak kaki bayi terkeluar dah. Sampai hospital kelam kabut jururawat dengan doktor. Alhamdulilah anak sulung kak Na, Siti Zulaika sudah besar dah sekarang. Memang tak ada komplikasi apa-apa.

Mama, mak mertua kak za sebab tak ada pengalaman dengan anak yang pernah bersalin, jadi dia tak ada komen apa-apa. Tapi dari sudut 'medical',mama beritahu yang penjagaan bersalin biasa lagi mudah. Walaupun dua-dua ibu ini katanya kami buat keputusan sendiri, tapi macam faham-faham kan..

Ya samalah macam kak za rasa masa tu. Mereka suruh bersalin biasa sebenarnya. Mesti korang pun dapat hints tu kan...

Kak Za dan suami pun ambil keputusan bersalin normal walaupun bayi songsang. Semasa buat keputusan ini, doktor cadangkan kami terus booking bersalin di Hospital Klang itu. Kami plan untuk balik bersalin di kampung, di Hospital USM Kubang Kerian. Jadi doktor buat surat rujukan dan nasihatkan kami untuk balik awal untuk elakkan kemungkinan bersalin awal. Kemungkinan yang paling menakutkan bila doktor takut bersalin dalam perjalanan balik kampung. Terbayang macammana lah kalau ter'beranak' dalam kereta di tengah-tengah bukit 7, tak ke jenuh...eiii mintak jauhkan. Doktor ni memang cekap takutkan orang ni...cakap macam tu pula kan... tapi apa yang dia cakap tu betul. Ya kan...

Kak Za minta cuti 2 minggu awal dengan bos sebab nak balik kampung awal. Dia bagi sebab nanti kak za akan balik bekerja 2 minggu lebih awal. Sebulan setengah berpantang, 40 hari duduk rumah. Okay lah tu kan...

Nak tahu apa yang jadi dalam perjalanan balik kampung? Baca cerita seterusnya ya..
Cerita 3 - Biar Benar, Kau Jumpa Bomoh Za?

Memori Mengandungkan Nabil Asif Kes Songsang

Cerita 1 - Bayi Dalam Perut Songsang, Saranan Doktor

Cerita 2 - Mengandung Songsang, Beraninya Buat Keputusan Ini

Cerita 3 - Biar Benar, Kau Jumpa Bomoh Za?

Cerita 4 - Kecut Perut Sorang-Sorang!

Cerita 5 - Akhirnya, Aku Hadapi Juga Walaupun Takut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan