Rabu, 9 September 2015

Biar Benar, Kau Jumpa Bomoh?

Cerita ini kak za nak sambung siri pengalaman mengandungkan nabil asif. Kandungan berusia 36 minggu, doktor sahkan bayi songsang. Setelah doktor bagi tiga pilihan, kami memilih untuk bersalin secara alami walaupun songsang. Rasanya waktu itu, inilah keputusan terbaik. Disebabkan pilihan ini, doktor nasihatkan balik kampung awal untuk elakkan sebarang kejadian yang tak disangka-sangka yang boleh membahayakan nyawa anak dan ibu.

Suami pun hantar kak za balik kampung di Kelantan. Alhamdulilah tak ada apa-apa yang berlaku dalam perjalanan. Tapi yang kelakarnya, punyalah suami nak jaga kak za masa tu takut bersalin tengah jalan, tiga empat biji bantal dia letak suruh kak za duduk. Sampai tenggelam dalam bantal. Memang sepanjang perjalanan tu syok betul. Memang langsung tak rasa apa-apa bila kereta termasuk lubang ke apa. Inilah yang wanita suka sangat mengandung kan...apatah lagi mengandung anak pertama. Dilayan macam permaisuri.

Di kampung, ummi cadangkan berjumpa dengan seorang ustaz yang katanya boleh pusing bayi dalam perut dengan hanya minum air. Suami tak bersetuju sebab dia bimbang lelaki yang dikatakan ustaz tu tok bomoh. Kalau bomoh, kak za pun tak nak. Tapi umi cakap yang ustaz ini mengajar agama di pondok Sungai Durian di Kuala Krai dan tempat tu memang terkenal dengan orang yang alim-alim.

Kami pergi sebagai menghormati cadangan umi ditemani oleh sepupu suami yang memang tinggal di Kuala Krai. K.Ina yang temankan kami juga kenal ustaz itu. Memang berdebar-debar semasa sampai ke rumah ustaz tu. Kami duduk dan selepas kak ina cerita hajat kami, ustaz tu tak pandang pun muka kak za. Dia terus cakap yang bayi dalam perut tu dah tak boleh nak pusing. Perut dah tak ada ruang untuk bayi pusing. Kak Za ingat lagi kata-kata dia sebab time tu. Dia kata macam ni,

"Biarlah dia duduk gitu. Anak lelaki memang lasak. Berat tu, 3 kilo."

Masa dia cakap tu kami macam tak rasa apa-apa. Memang tak percaya dan kecewa juga sebab dia tak boleh buat apa-apa.

Nak tahu betul ke tidak apa yang ustaz tu kata?Kalau tak sabar boleh terus lihat cerita bersalin atau baca dulu sambungannya di sini Cerita 4 - Kecut Perut Sorang-Sorang!

Memori Mengandungkan Nabil Asif Kes Songsang

Cerita 1 - Bayi Dalam Perut Songsang, Saranan Doktor

Cerita 2 - Mengandung Songsang, Beraninya Buat Keputusan Ini

Cerita 3 - Biar Benar, Kau Jumpa Bomoh Za?

Cerita 4 - Kecut Perut Sorang-Sorang!

Cerita 5 - Akhirnya, Aku Hadapi Juga Walaupun Takut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan