Jumaat, 6 Mac 2015

Mampukah Suami Bekerja Jaga Isteri Berpantang?

Kak Za lihat ramai suami sekarang sudah mula mengambil bahagian dalam penjagaan isteri selepas berpantang. Bukan suami Kak Za sahaja, malah abang ipar, saudara mara dan suami kawan-kawan, semuanya bertuah kerana mendapat suami yang ringan tulang sepanjang tempoh isteri berpantang.

Ini antara tugas suami sebelum ke tempat kerja yang biasa dibuat oleh abang ipar Kak Za. Alhamdulilah Kak Za pun suka bila dengar cerita kakak. Suami Kak Za memang duduk rumah sepanjang tempoh Kak Za berpantang selepas kelahiran anak ke 3 hingga ke 5. Jadi memang semua tugas dia buat. Jadi Kak Za interview lah kakak, tanya dia apa yang suami dia buat sebelum pergi kerja. Ini antara tugasnya sebagai panduan mereka yang suami perlu ke tempat kerja sebelum meninggalkan isteri berpantang di rumah.

1) Menyediakan air mandian untuk ibu
2) Menyediakan air mandian untuk anak
3) Menyediakan makan pagi dan tengahari untuk isteri
4) Panaskan tungku

Ini pula tugas suami selepas balik dari kerja. Sebagai alternatif kalau suami sudah penat, boleh sediakan lauk yang sama seperti makan tengahari. Tetapi jangan sesekali berikan nasi yang dipanaskan semula kepada isteri dalam pantang. Nasi mesti dimasak baru ya.

1) Mengemas rumah dan menyediakan makan malam
2) Mencuci pakaian isteri dan bayi
3) Pastikan semua keperluan isteri dan bayi mudah dicapai oleh isteri

Ada sesetengah rutin hanya perlu dilakukan oleh suami pada 1-2 minggu pertama selepas kelahiran sahaja. Jika isteri sudah bertenaga dan mampu melakukannya sendiri, kuranglah tugas suami. Namun ada juga tugas-tugas yang suami terpaksa lakukan sehingga tamat tempoh berpantang. Elakkan ibu berpantang dari mengangkat benda-benda berat seperti air mandian untuk isteri dalam baldi mahupun air mandian untuk bayi dalam besen.

Jika ada anak-anak lain di rumah yang masih kecil, usahakan agar anak-anak ini dijaga oleh pengasuh lain. Tujuannya pada 1- 2 minggu pertama, ibu dapat berehat dan dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada bayi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan